Oikocrediet

Sinds de oprichting in 1975 geloven wij dat microkrediet de meest pure vorm van ontwikkelingshulp is. Geld lenen in plaats van geven zorgt voor zelfvertrouwen en haalt het ondernemende in mensen naar boven. Hierdoor bied je mensen de kans zélf een bestaan op te bouwen. Een positieve kettingreactie die al in meer dan zeventig landen werkt.
Voorbeeld is  Made in Malawi,
Een reclamecampagne over microkrediet gemaakt met creatieve ondernemers uit Malawi, het armste land ter wereld. Gefinancierd mét microkrediet.
Om het positieve effect van microkrediet te laten zien, hebben we onze reclamecampagne niet zelf, maar samen met drie lokale creatieve ondernemers in Malawi laten maken. Met microkrediet hebben ze alle benodigdheden gekocht en zijn ze een klein collectief gestart, genaamd Kanju Advertising. Met onze campagne als eerste opdracht.
Zo hebben ze promotiefilmpjes en radioreclame gemaakt voor Oikocredit over Cathy, kleding- ontwerpster in Malawi.
In de campagne zien we onder andere het succesverhaal van Cathy, een kledingontwerpster. Zonder schooluniform mag je in Malawi niet naar school. Cathy zorgt ervoor dat schooluniformen toegankelijk worden voor meisjes in Malawi. Met behulp van een microkrediet kan ze haar atelier verder uitbreiden en professionaliseren. Zo bouwt Cathy niet alleen aan haar eigen toekomst maar ook aan de toekomst van veel meisjes in Malawi.